M87 jet spectrum

Show your spectra, your results ...
Post Reply
Olivier GARDE
Posts: 1244
Joined: Thu Sep 29, 2011 6:35 am
Location: Rhône Alpes FRANCE
Contact:

M87 jet spectrum

Post by Olivier GARDE »

I try to take the jet spectrum of M87 with a LISA equip with a 35u slit and ATIK 460EX in binning 2x2.
First I have take an CCD image of this galaxy to find how the jet is
Image

Second, I rotate my spectrograph to align the jet and galaxy center with the slit
For process, I remove the back ground sky (using the top of bottom of the spectra with less spectrum of M87)
Image
And finaly, the spectrum of the galaxy center and the jet
Image
Some emission lines like Halpha, [NII] and [SII] come from the jet

I try to isolate the jet spectrum but the jet is very close to the center of the galaxy (about 14 arc second)

My question is : is it possible to find the jet velocity with this kind of spectrum ?
LHIRES III #5, LISA, e-Shel, C14, RC400 Astrosib, AP1600
http://o.garde.free.fr/astro/Spectro1/Bienvenue.html
etienne bertrand
Posts: 1040
Joined: Mon Aug 31, 2015 11:26 am

Re: M87 jet spectrum

Post by etienne bertrand »

Salut Olivier,

Superbe spectre, ça fait plaisir de te voir mettre un spectre de galaxie, mais à mon avis c'est le spectre de M87 qui est un LINER AGN donc typiquement avec des raies d'émissions Ha, [NII],...
Voici le spectre de M87 que donne le site ned nasa :
Image
As tu essayé de calculer le redshit et la vitesse de recession ?
Martin Dubs
Posts: 141
Joined: Fri Jan 06, 2012 9:16 pm
Location: Maienfeld, Switzerland

Re: M87 jet spectrum

Post by Martin Dubs »

Hello Olivier,

you may try to extract the jet spectrum by subtracting as background a region of the same width and distance from opposite the galaxy center, which should reduce the contribution of the galaxy spectrum (assumed symmetric). I do not know if you will see anything, at least in the raw 2D spectrum I do not see an asymmetry. But you may try anyway.

Regards,

Martin
Olivier GARDE
Posts: 1244
Joined: Thu Sep 29, 2011 6:35 am
Location: Rhône Alpes FRANCE
Contact:

Re: M87 jet spectrum

Post by Olivier GARDE »

Martin,
Thank you for this sugestion, I will try, but it is quite difficult to do because the jet is off center of the galaxy only of 14 arc seconds (about 1,5 pixel on my spectrum)

Hope to see you this summer at OHP spectro meeting....

Etienne,
Le spectre que je montre contient les infos du centre de la galaxie + le jet et également un peu de la galaxie.
Les divers publications que j'ai pu lire montrent que les raies en emissions proviennent du jet.

Oui, j'ai calculé la vitesse d'éloignement de cette galaxie en prenant les raies en absorbtions comme celle du magnesium et je trouve un résultat cohérent de l'ordre de 1250 km/s.
Quant aux raies en emissions elles ont des vitesse différentes selon la distance au centre qui montre qu'il existe des vitesses différentes dans la ligne du jet, voir par exemple cette publication :
http://articles.adsabs.harvard.edu/cgi- ... etype=.pdf

Mais je recherche toujours des infos sur ce que l'on peut déterminer sur le jet dans le domaine du visible (il existe par ailleurs de nombreuses publication en radio et X).
LHIRES III #5, LISA, e-Shel, C14, RC400 Astrosib, AP1600
http://o.garde.free.fr/astro/Spectro1/Bienvenue.html
Martin Dubs
Posts: 141
Joined: Fri Jan 06, 2012 9:16 pm
Location: Maienfeld, Switzerland

Re: M87 jet spectrum

Post by Martin Dubs »

Hello Olivier,

I did not realize that the image scale on the spectrum is quite different from the scale on the image, so I understand now why it is quite difficult to extract the jet spectrum. You may try to mirror the 2D spectrum (flip vertically), align the two spectra and subtract them. Then you should see the radial velocity differences of the two sides and a possible contribution from the jet (probably you do not see anything from the galaxy rotation, because the galaxy rotates around the jet axis, so you would have to rotate the slit by 90° to see it). If this does not help, you have to use a larger focal length for imaging the galaxy and jet on the spectrograph slit.

See you at OHP,

Martin
etienne bertrand
Posts: 1040
Joined: Mon Aug 31, 2015 11:26 am

Re: M87 jet spectrum

Post by etienne bertrand »

Salut Olivier,
Pour le jet, peut être comparer les raies Na et MgI en absorption provenant de la galaxie et les raies Ha, [NII] et [SII] en émission venant du jet pour voir ce que tu trouves, y a t'il une différence ?

Sur le site ned nasa (Reference: 1980A&AS...40..295H) en prenant le spectre avec une fibre (petit point rond dans l'image de m87) celui ci a quand même des raies d'émission, alors je ne sais pas si il y a une différence entre ces raies et celles du jet ? Il serait interessant de trouver un spectre positionné pile sur ce jet.
Image
Image
Olivier GARDE
Posts: 1244
Joined: Thu Sep 29, 2011 6:35 am
Location: Rhône Alpes FRANCE
Contact:

Re: M87 jet spectrum

Post by Olivier GARDE »

Etienne,

C'est normal qu'en prenant le centre de la galaxie on trouve des raies en emission car le jet provient du centre là ou il y a un trou noir.

Et la publie que j'ai indiqué montre des variations de la vitesse de l'ordre de 10% entre le centre de la galaxie (distance zero du jet) et plusieurs points à divers endroits du jet et qui ne concerne bien sur que les raies en emissions comme H Alpha [SII] et {NII]. Noter que la variation n'est pas proportionnel avec la distance.

Ce qui caractérise toutes ces galaxies à noyau actif (et les quasars), c'est le jet de matière qui est éjecté par le trou noir situé au centre de ces galaxies, sinon le spectre de la galaxie comporterait que des raies en absorption comme c'est le cas avec M31 par exemple.
LHIRES III #5, LISA, e-Shel, C14, RC400 Astrosib, AP1600
http://o.garde.free.fr/astro/Spectro1/Bienvenue.html
Post Reply