NGC 2392 analysis

Show your spectra, your results ...
Post Reply
Francois Teyssier
Posts: 1520
Joined: Fri Sep 23, 2011 1:01 pm
Location: Rouen
Contact:

NGC 2392 analysis

Post by Francois Teyssier »

Hi all,

I propose a web page about an analysis of the planetary nebula NGC 2392 (Eskimo nebula) from a spectrum obtained with a LISA (R = 950), processed with ISIS and analysed with an excel spreadshets (gaussian fitting)

http://www.astronomie-amateur.fr/feuill ... C2392.html

The spectrum has been dereddened, following the recommendations of Agnes Acker, in a very interesting lecture in the Wetal 2011 meeting (and a suggestion by Olivier Thizy out of the conference)
Parameters are determined from the spectrum, electron temperature, density, excitation class using various formulas found in the literature.
The results are in good registration with published values​​.
A spreadsheet (link on the page) allows automatic calculation of dereddening and temperatures, density, excitation class.

LISA allows to obtain spectra of sufficient resolution to obtain reliable results.

Happy New Year
I wish you all the spectra (and maybe a nice nova ...) for the year 2012

Je vous propose une page présentant une analyse de la nébuleuse de l'Eskimo (NGC 2392) à partir d'un spectre obtenu avec un Lisa
http://www.astronomie-amateur.fr/feuil ... C2392.html

Le spectre a été dérougi, en suivant les recommandations d'Agnés Acker, lors d'un trés intéressante conférence donnée dans le cadre du Wetal 2011 (et une suggestion d'Olivier Thizy à la sortie de la conférence)
Différents paramètres sont déterminés à partir du spectre, température, densité, classe d'excitation en utilisant différentes formules trouvées dans la littérature.
Les résultats sont en bon agrément avec les valeurs publiées.
Une feuille de calcul (lien sur la page) permet un calcul automatique du dé-rougissement des raies et des différents paramètres.

LISA permet d'obtenir des spectres de résolution suffisante pour obtenir des résultats fiables.

Bonne année à tous
Je vous souhaite plein de spectres (et peut-être une belle nova ...) pour cette année 2012

François Teyssier
Eric Sarrazin
Posts: 11
Joined: Thu Sep 29, 2011 6:20 pm
Location: Tallard (Hautes Alpes)
Contact:

Re: NGC 2392 analysis

Post by Eric Sarrazin »

François,
Je viens de découvrir ce formidable travail. Tout simplement ENORME!! Félicitations.
Je te souhaite également une très bonne année 2012 ainsi qu'à tous les membres du forum.
Amicalement.
Eric
Post Reply